maandag 21 september 2015

rekenen van nu !



Als ik zelf terug denkt aan me eigen schooltijd wat ik toen kreeg voor rekenonderwijs kreeg. Wat een verschil met dat van nu  zeg ! Kijk maar bij je eigen kinderen. Als ik kijk best veel in groep 2, 3,4 maakte je veel gebruik van blokken, telraam, nep centjes, veel werkbladen en je werkte altijd  uit het zelfde boek met de hele klas. Later in groep 5,6,7,8 werkt je uit zelfde boek zonder hulpmaterialen. Tegenwoordig is wel  anders onder de nadruk ligt veel meer op dat leren leuk en aantrekkelijk moet zijn en iedere in zijn eigen niveau moet werken of  dat nu hoog of laag of gemiddeld is. En de meeste scholen doen dat met speciaal rekenonderwijs software wat op computer en tablet gaat. Ieder kind heeft zijn eigen account en dus ook eigen profiel en behalen de verschillende domeinen gaat het niveau omhoog na een toets ter controle of de kennis echt kent. De software is kleurrijk en met leuk animaties leren gaat op deze manier spelende wijze . Maar is nu beter dan oude wijze op sommige vlakke wel zoals de aantrekkelijkheid voor kinderen en veelzijdigheid en dat nu naar niveau zelf kan gekeken en behoefte daarvoor .Bij mijn kinderen gebruiken ze de software Rekentuin en Math.
Ik vind persoonlijk dat er een mix Max tussen traditioneel en tegenwoordig methodes van het rekenonderwijs. Want kinderen moet goed kunnen rekenen ook zonder al die aantrekkelijke programma’s op de hogeschool . Daarnaast vind ik zeker belangrijk dat de leerkracht kennis heeft van alle facetten van het rekenen en prima kan uitleggen aan de leerlingen. Dus de leerkracht zal mee met de tijd moeten en alle manieren van rekenen moeten kunnen uitoefenen .Anders kun je het vak niet goed uitoefenen.  er zijn inmiddels in 2014 en 2015 hoger eisen voor de Pabo-opleidingen om niveau voor leerkrachten te verhogen met rekenkennis en andere vakken waarvoor ze toetsen voor moeten afleggen of ze daadwerkelijk de kennis beheren anders kunnen ze de opleiding niet eens afmaken. Dus hoger eisen hieraan vind ik niet erg het gaat tenslotte om de toekomst van de leerlingen en kwaliteit van het onderwijs. Toekomst zal het leren wat beste is oud of nieuw. Hier paar links voor het  oefenen van rekenlessen.
www.citotrainer.nl
www.tafels-oefenen.nl
www.rekenweb.nl
www.onlineklas.nl
www.rekenlessen.nl
 https://www.rekenen-oefenen.nl/
www.spelletjesplein.nl/rekenen-tafels/
www.rekentoppers.nl/





Geen opmerkingen:

Een reactie posten